Βασικοί παράγοντες επιλογής e-scooter

Η πιο συνηθισμένη ερώτηση που μας γίνεται στο μαγαζί, στο δρόμο και στο… φούρνο είναι πως θα επιλέξουν ένα ηλεκτρικό πατίνι. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής; Η απάντηση δεν είναι ούτε απλή ούτε εύκολη. Υπάρχουν κάποιοι βασικοί παράγοντες που θα σας βοηθήσουν να κάνετε την ιδανική επιλογή ενός e-scooter, όπως:

  • Οι ανηφόρες που συναντάτε στις βασικές διαδρομές
  • Το βάρος σας
  • Η συνδυασμένη μετακίνηση. Με αυτόν τον όρο εννοούμε κατά πόσο θα παίρνετε το πατίνι σας σε ΜΜΜ ή θα διανύετε μια διαδρομή μόνο μ’ αυτό.
  • Η συχνότητα χρήσης
  • Οι αποστάσεις που συνήθως θα διανύετε
  • Η ποιότητα του οδοστρώματος και τέλος…
  • Η μοναδική προσωπικότητά σας!

Σημαντικά χαρακτηριστικά στα ηλεκτρικά πατίνια

Θυμηθείτε πως τα χαρακτηριστικά που συνήθως θα διαβάζετε κάτω από το κάθε μοντέλο ηλεκτρικού πατινιού, συνήθως αναφέρονται σε αναβάτες με βάρος 70-80 κιλά και ίσιους δρόμους με καλά οδοστρώματα (εδώ φεύγει ένα δάκρυ σε εμάς τους Έλληνες).  Αν ανήκετε σε πιο ψηλές κατηγορίες κιλών, καλό θα είναι να σκεφτείτε την αγορά ενός πιο δυνατού e-scooter.

  • Watt: είναι ο «κυβισμός» του e-scooter. Όσο πιο πολλά watt τόση μεγαλύτερη άνεση στην ανάβαση μεγάλων ανηφόρων. Επιπλέον τα περισσότερα watt βοηθούν στο να μετακινούνται με μεγαλύτερη ευκολία αναβάτες με περισσότερα κιλά και γενικότερα να λειτουργεί το πατίνι πιο άνετα και πιο ξεκούραστα. Για να σας βοηθήσουμε κάτω από 250 watt δεν θα το προτείναμε εύκολα.
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: θα σας διευκολύνει να κάνετε περισσότερα χιλιόμετρα χωρίς φόρτιση. Φυσικά μπορείτε να επιλέξετε αντί για μεγαλύτερη μπαταρία την αγορά ενός δεύτερου φορτιστή. Έτσι θα μπορείτε να το φορτίζετε και στο σπίτι, αλλά και στη δουλειά για παράδειγμα. Γενικά προτείνουμε να επιλέξετε μπαταρία  όχι μικρότερη από 7Ah, προκειμένου να έχετε αυτονομία για να πηγαίνετε άνετα στον προορισμό σας.
  • Διάμετρος ελαστικού: η επιλογή του έχει να κάνει βασικά με την ποιότητα του οδοστρώματος. Ένα ωχ βγήκε αυθόρμητα μιας και στην Ελλάδα είναι γνωστές σε όλους μας οι λακούβες και τα εξογκώματα στο οδόστρωμα από πιθανές εργασίες σκαψίματος που έχουν γίνει. Με πιο μεγάλα ελαστικά έχουμε μια οδήγηση πιο ασφαλή και άνετη. Αν θέλετε τη γνώμη μας, δεν θα πηγαίναμε κάτω από τις 8-8,5 ίντσες.
  • Τύπος ελαστικού: τα συμπαγή (solid) ελαστικά σας βγάζουν οριστικά από το μπελά του «έπαθα λάστιχο». Όμως «διαβάζουν» την κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος κάνοντας την οδήγηση περισσότερο… τρανταγμένη. Από την άλλη πλευρά η επιλογή της σαμπρέλας εξασφαλίζει μια πιο άνετη οδήγηση, χωρίς τραντάγματα.
  • Αναρτήσεις: σε συνέχεια του παραπάνω η ύπαρξη ανάρτησης είναι μια πολύ καλή λύση ειδικά σε δρόμους με πολλές ανωμαλίες… σαν τους ελληνικούς.
  • Βάρος/διαστάσεις πατινιού: σημαντικός παράγοντας ιδιαίτερα εάν κινείστε συνδυαστικά με ΜΜΜ ή αυτοκίνητο. Ακόμα και αν έχετε να κουβαλήσετε το ηλεκτρικό πατίνι (στην αφετηρία ή στον προορισμό) σε σκάλες. Στις περιπτώσεις αυτές επιλέγουμε ηλεκτρικό πατίνι μέχρι τα 15 κιλά.
  • Τύπος φρένου: κατηγορίες με σειρά αξιολόγησης δισκόφρενο, ταμπούρο, ηλεκτρικό, ποδόφρενο. Με τα δύο τελευταία δεν είμαστε και τόσο στενοί φίλοι.
  • Design: διαλέξτε αυτό που ταιριάζει στο γούστο σας, γιατί το πιο πιθανό είναι να γίνεται αχώριστοι!
  • Τιμή – ποιότητα κατασκευής: εδώ είναι σημαντική η συχνότητα χρήσης. Θα το χρησιμοποιείτε το e-scooter για την καθημερινή σας μετακίνηση ή μόνο αραιά και που για τη βόλτα σας; Μια πιο οικονομική επιλογή είναι μια περισσότερο ενδεδειγμένη λύση σε σχέση πάντα με τα χρήματα που είστε διατεθειμένοι να ξοδέψετε. Το αντίθετο θα ισχύσει για εσάς που θα το χρησιμοποιείτε σαν το καθημερινό σας μεταφορικό σας μέσο. Φυσικά θα πρέπει να πείτε ένα μεγάλο όχι στις no-name κινέζικες κατασκευές. Πρόκειται για τη ζωή σας.

Αν τελικά όλα αυτά είναι μία μεγάλη εξίσωση για εσάς μπορείτε πάντα να μας τηλεφωνήσετε προκειμένου να σας βοηθήσουμε.

Συνδυασμένη μετακίνηση Χολαργός-Άλιμος… ένα πατίνι δρόμος!

  • Οδηγούμε το ηλεκτρικό πατίνι φορώντας πάντα κράνος. Η τελική ταχύτητα των 20-25χλμ δεν είναι μικρή για κάποιο ατύχημα.
  • Έχουμε πάντα και τα δύο χέρια στο τιμόνι.
  • Κρατάμε τη δεξιά λωρίδα και αφήνουμε τους άλλους που βιάζονται να… σκοντάψουν.
  • Σεβόμαστε τον ΚΟΚ και προτιμάμε να δίνουμε πάντα προτεραιότητα. Γιατί στην Ελλάδα προτεραιότητα έχει πάντα ο Γιάννης και μετά ο μπατζανάκης του.
  • Προσέχουμε τις πόρτες αυτοκινήτων που ανοίγουν έτσι ξαφνικάααααα. Όχι, δεν θα βρίσω!
  • Οδηγούμε ήρεμα χωρίς ταρζανιές. Έχουμε τα μάτια μας και την προσοχή μας στο δρόμο, στις λακούβες και όχι στο κινητό και στα διερχόμενα μανάρια.
  • Η οδήγηση του σε βρεγμένους δρόμους είναι σαφώς πιο δύσκολη και προτείνεται σε πιο έμπειρους χρήστες.
  • Αν κάνετε συνδυασμένη μετακίνηση, θυμηθείτε πως μπορείτε να μεταφέρετε το ηλεκτρικό σας πατίνι στο τελευταίο βαγόνι του μετρό/ηλεκτρικού. Μπορείτε επίσης να το μεταφέρετε και στα λεωφορεία αλλά πάντα διπλωμένο.
  • Μην αφήνετε το e-scooter χωρίς επίβλεψη στο δρόμο για πολλή ώρα ακόμα και αν είναι κλειδωμένο. Οι επίδοξοι κλέφτες βρίσκουν τρόπους. Θυμηθείτε πως μπορείτε να το έχετε μαζί σας σχεδόν παντού.
  • Αποφεύγουμε τα πεζοδρόμια. Εάν για κάποιο λόγο χρειαστεί να οδηγήσουμε σε αυτά το κάνουμε προσεχτικά, με αργή ταχύτητα και πάνω απ όλα με σεβασμό στους πεζούς. Οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας και οι εθνικές οδοί δεν είναι για μας. Εννοείται πως επιλέγουμε τους ποδηλατοδρόμους όπου τους βρίσκουμε.
  • Αν ταξιδέψουμε με πλοίο το πατίνι ταξιδεύει δωρεάν και το αφήνουμε στο χώρο των αποσκευών αν είναι δυνατόν κλειδωμένο. Από την άλλη αν πρόκειτε να ταξιδέψετε αεροπορικώς μην το πάρετε μαζί σας γιατί δεν επιτρέπεται η μεταφορά του. Αντίθετα στα ΚΤΕΛ μπορείτε να το πάρετε μαζί σας αρκεί να το έχετε μέσα σε σάκο μεταφοράς.
  • Ειδικά για τις πρώτες σας σχετικά μακρινές διαδρομές: μια καλή ιδέα θα ήταν να έχετε πρόχειρα σχεδιάσει από πριν τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσετε
  • Για τους αγγλομαθείς (και όχι μόνο) ένα πολύ καλό και περιεκτικό βίντεο για την οδήγησή του μπορείτε να δείτε εδώ.

Κιτ εργαλείων e-scooterΤο ηλεκτρικό σας πατίνι μοιάζει με τον σκύλο, τον καλύτερο φίλο του ανθρώπου. Ζητάει τόσα λίγα για να προσφέρει τόσα πολλά. Καλό θα είναι να κάνετε έναν γενικό έλεγχο κάθε τρεις εβδομάδες. Αν δεν ξέρετε τον τρόπο, κλείστε ένα δωρεάν ραντεβού με τον Τάσο στο 2102015636 για να το κάνετε μαζί την πρώτη φορά. Ο έλεγχος πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Σφίξιμο στις βίδες
  • Έλεγχο στην πίεση των ελαστικών. Έτσι έχουμε καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, αυτονομία μπαταρίας, φρενάρισμα και αποφεύγουμε το εύκολο σκάσιμο του ελαστκού.
  • Ρύθμιση φρένων και έλεγχος στα τακάκια. Ένα χρήσιμο tutorial θα βρείτε εδώ.
  • Ρύθμιση αναδίπλωσης
  • Λάδωμα (αφού έχουμε καθαρίσει προηγουμένως τη σκόνη) σε σταντ, ρουλεμάν και πίρο κλειδώματος.

Αν κάνετε αυτή την απλή συντήρηση μπορείτε να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο πως κάνατε αρκετά από ό,τι χρειάζεται. Για το πλύσιμό του αποφύγετε τη χρήση πλυστικού πιεστικού μηχανήματος. Το νερό μπορεί να εισχωρήσει σε μέρη που δεν κάνει να βραχούν. Αντιθέτως προτιμήστε να το καθαρίζετε με ένα βρεγμένο πανί. Στις περισσότερες σελίδες των ανταλλακτικών μας θα βρείτε χρήσιμες πληροφορίες που αφορούν στη συντήρηση κάθε μέρους.

Ενδεικτική πίεση για 8.5inch ελαστικά σε αντιστοιχία βάρους οδηγού/psi: 50-70 kg: εμπρός 35-40 / πίσω 40-50 70-90 kg: εμπρός 40-45 / πίσω 45-55 90-100kg: εμπρός 45-50 / πίσω 50-60 >100 kg: εμπρός 50-60 / πίσω 60-65

  • Σε αλλαγή σαμπρέλας θυμηθείτε να βάλετε ταλκ μέσα στο λάστιχο. Σε διαφορετική περίπτωση δημιουργούνται ζάρες και είναι πιο εύκολο στο λάστιχο να σκάσει. Για αυτό… στοργή και προδέρμ και στα λάστιχα.
  • Αλλαγή στα τακάκια: Τα αλλάζουμε όταν σε μια σωστά ρυθμισμένη δαγκάνα το φρένο δεν πιάνει και πιθανά να ακούτε και ένα ξύσιμο. Βέβαια καλό θα είναι να μην έχουν φτάσει στο σημείο αυτό γιατί θα έχει φθαρεί όλο το τακάκι και θα «τρώει» μέταλλο.
  • Κεντράρισμα ελαστικού: Για να το κεντράρουμε καλό θα είναι να το ξεφουσκώσουμε, αλλά όχι τελείως. Πόσο το ξεφουσκώνουμε; Τόσο ώστε να παραμένει στη θέση του. Τότε ρυθμίζουμε το λάστιχο γύρω γύρω προκειμένου να έρθει στα ίσια με το περίγραμμα της ζάντας.
  • Αποφυγή τρυπημάτων: έχουν βρεθεί δύο πιθανοί τρόποι για αυτό. Η τοποθέτηση slime θα μπορούσε να είναι μια λύση, αλλά όχι για τα ελαστικά πατινιών λόγω της μεγάλης πίεσης που έχουν. Ακόμα, η λωρίδα σιλικόνης  θα μπορούσε ίσως να βοηθήσει στην αποφυγή τρυπημάτων στη σαμπρέλα, αλλά είναι σχετικά δύσκολη στην τοποθέτηση και αναλογικά μικρό το καλό που θα προσφέρει.

Μην αγχώνεστε συνέχεια με την χρήση της μπαταρίας. Χαρείτε το ηλεκτρικό πατίνι σας όσο μπορείτε.

  • Αν θέλετε να είστε απόλυτα σωστοί μην αφήνετε την μπαταρία να πέφτει συχνά κάτω από το 20-30% φόρτισης.
  • Προσέξτε ακόμα τις μεγάλες θερμοκρασίες. Είναι εχθρός της μπαταρίας. Γι, αυτό μην αφήνετε το e-scooter σας πολύ ώρα στον ήλιο, ειδικά το καλοκαίρι.
  • Δεν έχει σημασία αν τη στιγμή που το φορτίζετε είναι ανοιχτό ή κλειστό. Μην το αφήνετε μετά το πέρας της φόρτισης πάνω στην πρίζα.
  • Εάν έχετε πολλές κατηφόρες στο ξεκίνημα, τότε καλύτερα να φορτίζετε μέχρι το 90-95%, ώστε μέρος του υπόλοιπο ποσοστού να φορτίσει από το Kers κατά τη πρώτη διαδρομή.
  • Αν έχετε την “πολυτέλεια” να το φορτίζετε μέχρι το 80% καλό θα του κάνετε. Έτσι θα βοηθήσετε τη μπαταρία να αντέξει περισσότερο στο χρόνο.
  • Αν δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε για καιρό το ηλεκτρικό σας πατίνι, καλό θα είναι να το έχετε φορτισμένο γύρω στο 60%.

Ως γνωστόν, το καλύτερο είναι εχθρός του καλού. Μπορείτε να αναβαθμίσετε με διάφορους τρόπους το ηλεκτρικό σας πατίνι, παρακάτω θα βρείτε μερικούς:

  • Αγορά βάσης για κινητό ή κάμερα.
  • Τοποθέτηση κλειδαριάς ή συναγερμού.
  • Έξτρα φώτα και για επιπλέον φωτισμό αλλά και για να σας βλέπουν καλύτερα τα διερχόμενα οχήματα.
  • Αυτοκόλλητα για να προσαρμόσετε το ηλεκτρικό σας πατίνι στη μοναδική προσωπικότητά σας.
  • Τσάντα μεταφοράς για να έχετε μαζί σας ότι χρειάζεστε.
  • Τοποθέτηση δυνατής κόρνας για τους απρόσεχτους γύρω σας.
  • Το σημαντικότερο… κράνος!

Ο νόμος που διέπει τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στην Ελλάδα είναι ο 4784 του 2021 “Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα – Μικροκινητικότητα – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και άλλες διατάξεις” και μπορείτε να τον βρείτε εδώ.
Μια περιεκτική αναφορά του μπορείτε να δείτε εδώ.

  • Ειδικά για το μπροστινό λάστιχο εάν θέλετε να το φουσκώσετε, χρησιμοποιήστε την προέκταση που έρχεται μαζί με το σκούτερ. Βιδώστε την στη βαλβίδα και φουσκώστε μέχρι την επιθυμητή τάση πλέον περίπου 2-3psi. Έπειτα “τσακίστε” στη μέση την προέκταση για να μη φύγει ο αέρας και ξεβιδώστε την προσεκτικά.
  • Αν αντιμετωπίσετε τζόγο στο τιμόνι, πρέπει αρχικά να ρυθμίσετε τον άξονα κλειδώματος. Εάν το πρόβλημα επιμείνει δοκιμάστε τα φιλέτα. Στην περίπτωση που ο τζόγος είναι στο λαιμό του πατινιού, τότε τα πράγματα είναι πιο δύσκολα… καλέστε μας!
  • Reset: πατήστε ταυτόχρονα το κουμπί λειτουργίας, τη μανέτα φρένου και τη γκαζιέρα για περίπου τρία δευτερόλεπτα
  • Μια καλή εφαρμογή για να κατεβάσετε στο κινητό σας, πέρα από την επίσημη, είναι το Μ365 tools για android και το M365 Plus για iOS αντίστοιχα
  • Σε ότι αφορά τα Errors του Xiaomi m365 μπορείτε να τα δείτε με τρεις διαφορετικούς τρόπους:
  1. Στην εφαρμογή του κινητού, εφόσον είναι συνδεδεμένο με Bluetooth.
  2. Με μακρά και σύντομα ηχητικά μπιπ
  3. Από τα μακρά και σύντομα φλας στο πράσινο led της μητρικής πλακέτας.
  4. Να θυμάστε πως όλα τα σφάλματα έχουν δύο ψηφία. Η μέτρηση των μακριών σημάτων είναι το πρώτο ψηφίο και η μέτρηση των μικρών σημάτων είναι το δεύτερο. Για να δείτε κάθε σφάλμα ξεχωριστά επισκεφτείτε το: https://mimod.ru/en_US/m365errorcodes/
  • Αν δείτε πως το γκάζι έχει κολλήσει τότε μπορεί να συμβαίνουν δύο πράγματα: α/Έχει μπει σε λειτουργία το cruise control. Τότε, μπορείτε να πατήσετε λίγο το φρένο ή το γκάζι για να επανέλθει β/ Έχει κολλήσει στο λεβιέ γκαζιού το λαστιχένιο χερούλι. Σε αυτήν την περίπτωση, τραβήξτε ελαφρά το χερούλι προς την αντίθετη πλευρά.